majsmat

majsmat

tisdag 5 augusti 2014

Örtsalt


Med alla härliga örter och grönsaker som frodas i köksträdgården blir jag så inspirerad att ta vara på överflödet och spara till mörkare tider i vinter. Örtsalt är användbart i de flesta maträtter, som ersättning för buljongtärning och som krydda direkt vid bordet. I FOBOs tidskrift Odlaren står det så inspirerande om hur man enkelt kan göra sitt eget örtsalt. Från trädgården plockade jag in en korg med slätbladig persilja, oregano, timjan, gräslök, basilika, isop, ringblommor och squash.


Örter, blommor och den lilla squashen mixade jag tillsammans med gul lök och vitlök till ett finfördelat grönt mos. 


Till moset tillsatte jag 1 dl finkornigt salt per 4 dl örtmos och blandade runt väl.


Det saltade örtmoset bredde jag ut på en plåt klädd med bakplåtspapper och ställde i solen för att torka. Då och då rörde jag runt, så att sol och vind skulle torka ut massan snabbare. Hade det inte varit så soligt hade jag istället torkat saltet på låg temperatur 45-50 grader C) i ugnen.


Sedan fick det stå inne och eftertorka någon vecka innan jag körde det igenom en elektrisk kaffekvarn, som vi använder som kryddkvarn, till ett finfördelat pulver. För att göra saltet lite extra vackert torkade jag också kronblad från ringblomma och blommande toppskott av timjan, som fick ligga överst i burkarna med örtsalt. 




För att ta hand om örter är torkning och frysning bra metoder. En del av persiljan som blev över finhackade jag och stoppade i glasburkar, som får åka in i frysen, och en del av oreganon hänger i små knippen i köket för att torka. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar