majsmat

majsmat

tisdag 2 september 2014

Rispappersrullar och trekanter


Första gången jag åt rispappersrullar var när min man gjorde dem efter att ha blivit inspirerad av en vän som ätit dem på en semesterresa. När jag stod och plockade fram fyllningen till rullarna kom jag ihåg en post jag läst för ett tag sedan om en variant på samosas gjorda med rispapper och bakade i ugnen. Så till middag blev det både råa rispappersrullar och bakade rispapperstrekanter.


De råa rispappersrullarna fyllde jag med antingen lax, squash, morot, avokado, sallad och mynta eller räkor, morot och avokado. Den första varianten är min favorit och den andra varianten var E:s favorit. Börja med att förbereda fyllningen. Skölj av myntan och plocka av bladen. Skala moroten och skär den och squashen i tändsticksstora strimlor. Skölj salladen, torka och strimla den. Skär avokadon i smala klyftor skär laxen i tunna strimlor.


Förbered en pajform med ljummet vatten, där rispapperen får plats, och en fuktig handduk utlagd på köksbänken. Blötlägg ett rispapper i taget en liten stund, kanske 10 sekunder, i det ljumma vattnet så att det blir böjligt. Lägg det sedan plant på den fuktiga handduken. För laxfyllningen med mynta, börja med att lägga ut myntabladen, sedan laxstrimlorna, squashstrimlor, avokadoklyftor, morotsstrimlor och sallad. Vik in de båda kanterna, därefter delen mot dig och rulla sedan med lätt hand ihop till en inte för lös rulle.


Upprepa med fyllningen till räkrullarna. Lägg upp på fat. Vi åt rullarna med lite wasabi och en skål med tamari (eller japanska soja).

För de bakade rispapperstrekanterna följde jag instruktionerna från my new roots, men tog det jag hade i kylskåpet och tyckte passade som fyllning. Min fyllning bestod av:

gula kantareller, tärnade
gul lök, hackad
morot, tärnad
vitkål, strimlad
grönkål, stammen borttagen och sedan strimlad
färsk ingefära, riven
vitlök, finhackad
sambal oelek
torkade korianderfrön, malda
spiskummin, malda
cashewnötter, hackade
gröna ärtor, direkt från frysen
kokos- och rapsolja, att steka i och pensla på
salt

Sätt ugnen på 200 grader C. Till fyllningen stekte jag först kantareller och lök i lite kokosolja, sedan i med tärnad morot, korinaderfrö, spiskummin, ingefära, vitlök och sambal och steka en stund till.


Därefter i med vitkål och grönkål och steka ytterligare ett par minuter. Slutligen i med cashewnötter och gröna ärtor, rör runt och smaka av med salt. Ta av från värmen och ställ åt sidan. Blötlägg ett rispappersark i taget och lägg upp på en skärbräda. Dela pappret i två halvmånar. Lägg en liten hög fyllning i mitten på den ena halvmånen. Vik ner ena kanten, sedan upp den andra och slutligen vik in sidan.


Lägg efter hand som trekanterna blir klara över dem på en bakplåtspappersklädd plåt. När alla är klara, pensla dem med lite rapsolja. Sätt in i ugnen och grädda i 10 minuter. Ta ut plåten och vänd på trekanterna och grädda ytterligare 10 minuter på andra sidan. Ta ut och servera tillsammans med myntasåsen.


Myntasåsen gjorde jag genom att mixa myntablad, vitlök, ingefära, dadlar, grön chili, limejuice och olivolja med en stavmixer och sedan smaka av med salt. Ett mer utförligt recept finns hos my new roots.


I helgen provbakade vi en minivariant av E:s födelsedagstårta (den här gången inte mjölkfri!) och den blev fin, men behöver lite mer jobb med att balansera smakerna mellan botten och topplagren och så blir det nog en annan variant av chokladkaka till bottnen.


2 kommentarer:

  1. Åh vad gott! Vi brukar göra risrullar också, kan tipsa om att blanda mynta med koriander, oslagbar kombo! I våra har vi avokado, räkor, sallad, gurka, mango och jordnötter. Doppas i sås av fish sauce, lime och socker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det gott! Får testa din variant nästa gång, låter gott med mango och jordnötter, och absolut med koriander. Synd att det inte finns koriander i landet längre.. Den hänger nu upp och ner i taket och ska torka till frö ;)

      Radera