majsmat

majsmat

torsdag 21 augusti 2014

Squashbröd


Ännu finns det en hög med squash i kylskåpet, men det verkar som om produktionen är på nedgång. Medan det fortfarande finns ett överflöd testar jag att baka en blandning mellan Saras squashbröd i långpanna och det fantastiska brödet. Jag har bytt ut rågflingorna mot havregryn och boveteflingor, och jag kan tänka mig att resterna efter en omgång hemgjord havremjölk är perfekta att använda i det här brödet.

För en långpanna och 20-24 portionsbröd:

50 g jäst
1 msk honung
2 tsk salt
5 dl vatten, ljummet
400 g squash, grovt riven
2 dl havregryn
1 dl boveteflingor
vetemjöl

Smula ner jästen i en stor skål. Häll på salt och honung och rör runt så att jästen löser upp sig. Tillsätt vattnet och rör runt. Rör ner havregryn, boveteflingor och den rivna squashen. Tillsätt lite vetemjöl i taget och rör ihop till en lös deg. Låt jäsa 1 timme övertäckt med en handduk. Häll ut på en djup bakplåt klädd med ett lätt mjölat bakplåtspapper. Strö över lite mjöl och tryck och platta ut degen tills den fyller hela plåten. Låt jäsa 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader C. Skär degen i 20-24 delar med en mjölad degskrapa eller kniv. Strö över lite mjöl. Grädda i 15-20 minuter i mitten-nedre halvan av ugnen.


Låt svalna på galler. När bröden svalnat bröt jag isär bröden och delade dem i halvor. Sedan frös jag in dem, så att de lätt går att ta fram och tina vartefter behov.

Jag provsmakade till frukost häromdagen, med lufttorkad skinka (försök hitta en som har en innehållsförteckning som bara inkluderar skinka och salt), tomat och persilja, och kan bara konstatera att brödet är riktigt saftigt och gott.


Tillägg: Prova även varianten på squashbröd på havre och bovete

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar