majsmat

majsmat

onsdag 21 december 2016

Gräddkola på kokosgrädde


I år bjöd jag på jullunch under luciahelgen och förutom vanlig julmat, så klart komjölksfri, serverade jag mjölkfri ris á la Malta på cashew- och kokosgrädde och gräddkola gjord på kokosgrädde. Mycket uppskattat och jag tror ingen hade gissat att maten och desserten var mjölkfri om de inte hade vetat om det. Just kombinationen cashew och kokos blir riktigt bra i ris á la Maltan, så jag gjorde en sats av varje och blandade ihop.


Jag brukar använda havregrädde för mitt knäck och kolakokande, men det finns inte här så jag använder kokosgrädde. Jag tycker dessutom om kombinationen av kokos och kola. Man får passa på lite så att kolan inte sockrar sig, utan behåller sin seghet. Efter ett misslyckat kolakok har jag läst på och några av tricken för att undvika att kolan kristalliseras är:

*använd 10% (av vad - hela satsen, sötningen, den flytande sötningen?) honung eller glukos
*inte för låg värme, speciellt inte i början
*rör inte runt i kolasmeten mer än nödvändigt
*skrapa inte ner från kanterna eller ur kastrullen när kolan hälls upp

Buffélabbet har en fin liten guide till mjölkfritt kolakokande här.

Till min gräddkola använder jag:

270 g (3 dl) strösocker
140 g (1 dl) (lönn)sirap
70 g (1/2 dl) honung
300 g (3 dl) kokosgrädde
50 g kokosolja (utan smak om man vill)
1 tsk vitvinsvinäger
1 krm salt
eventuellt 1 krm vaniljpulver

Blanda allt i en kastrull. Koka på medelvärme tills smeten når 125 grader C, vilket brukar ta 50-60 minuter när man använder kokosgrädde. Rör om så lite som möjligt. Förbered under tiden en liten form, ca 15x20 cm, med bakplåtspapper i botten och smörj in pappret lätt med kokosolja. Häll sedan upp kolasmeten i den bakplåtspappersklädda formen. Låt svalna. Skär sedan i bitar och slå in i bakplåtspapper. Jag använde en pizzaslicer, insmord i lite kokosolja, för att skära kolan i bitar. Förvara kolorna i en burk i rumstemperatur. 


Vi har också bakat Nillas goda mjölk- och glutenfria pepparkakor.


Ute i trädgårdslandet frodas koriander, dill, gräslök, mangold, sallad, broccoli, som börjar forma sina blomknoppar, och bondbönor som börjat blomma. Och så små, små gröna citroner.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar