majsmat

majsmat

söndag 18 maj 2014

Vitt bröd från Jugoslavien

Det här kan nog kallas ett gästinlägg - av min mamma. Hon bakade när jag bodde hemma ibland ett stort bröd som vi kallade Jugoslaviskt bröd. Ibland var det konstfärdigt dekorerat med en degfläta, ibland bara slätt och aldrig med några frön på toppen. Det var fantastiskt gott till frukost med smör, honung eller marmelad och ost. När det blivit ett par dagar får brödskivorna nytt liv när de stoppas i brödrosten. Jag bakade två bröd med blå vallmofrön på toppen häromdagen och blev lite nostalgisk.


Till ett stort bröd eller två mindre:

Förjäsning:
1/4 paket jäst
1 tsk strösocker
1 dl ljummet vatten (inte för varmt)

Deg:
3/4 l ljummet vatten
1 msk salt
drygt 1 1/2 kg vetemjöl (tror det är ca 2,5 l)

Pensling:
mjölk
vallmo- eller sesamfrön

Gör så här:
Lägg jästen i ett vanligt dricksglas och rör den flytande med sockret. Fyll på med ljummet vatten till halva glasets höjd, ca 1 dl. Låt stå i rumstemperatur tills innehållet bubblar och jäser, ca 20 min.

Häll jästblandningen i en degbunke och tillsätt 3/4 l ljummet vatten och salt. Arbeta in mjölet litet i sänder till en smidig deg som släpper kanterna. Strö på mjöl och täck med en duk. Låt degen stå i rumstemperatur och jäsa minst 2 timmar, men den kan med fördel stå 10-12 timmar innan den bakas ut.

Arbeta upp degen på bakbordet och knåda in mer mjöl så att degen blir fast och håller formen.



Forma degen till en stor längd eller flera mindre (jag brukar göra en stor lite avlång). Om du vill tar du undan lite deg och gör en smal fläta och lägger ovanpå. Pensla lite ägg eller äggvita där flätan ska sitta och tryck fast den, fäst in ändarna under brödet. Lägg brödet på smord (eller mjölad) plåt eller på bakplåtspapper och låt jäsa upp väl under bakduk, ca en timme.


Pensla det uppjästa brödet med mjölk och strö på frön (hoppsan, det här momentet brukar jag visst glömma bort...).


Grädda brödet i 250 grader i 10 min. Sänk sedan värmen till 225 grader och grädda brödet färdigt till det har vacker färg och känns lätt. Det är här mammas berömda knackning kommer in - det hörs när brödet är färdigt (det låter ihåligt)! Beroende på storlek brukar 20-30 min vara lagom. Låt brödet kallna på galler utan bakduk så för det hård skorpa.

Brödet går bra att frysa. Värmer man det i ugnen blir det frasigt igen. Och det är supergott att rosta nästa dag, men det vet väl alla? Baka med kärlek så blir resultatet garanterat gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar