majsmat

majsmat

lördag 7 juni 2014

Bryta ny mark och bygga odlingstunnel

Inget recept, men förhoppningsvis fröet till en hel massa god, ekologiskt odlad mat under resten av året. Det är säkert tio år sedan jag hade ett grönsaksland senast. Det har varken funnits plats eller tid, men i år är det dags. Jag experimenterar lite med att bryta ny mark. På ett område startade jag redan i höstas och täcka med gräsklipp, slaget gräs och löv. Där planterade jag för några veckor sedan ut förkultiverad kål, blommor, sallat och kryddörter i grävda hålor med lite ny jord.


Förra helgen provade jag ett annat alternativ; att täcka med tidningar och gräs. För att utnyttja platsen satte jag ut plantor av squash och pumpa i grävda hål. Tre plantor sommarsquash (Dark Fog), tre plantor vintersquash (Blue Ballet) och tre pumpaplantor från A (okänd sort). Jag började med att bygga en ram. Sedan grävde jag nio stora hål och fyllde dem med kompost blandat med den befintliga jorden.


Sedan täckte jag grässvålen med tidningar och avslaget gräs. Det första lagret tidningar förankrade jag under träramen. Gräs finns det massor av, för hela åkern borde slås. Så det är bara bra att jag kommit igång med lien redan nu. Brädorna står i hålorna, så att jag ska hitta tillbaka till dem när jag ska plantera squashen och pumpan.


Plantorna fick ett litet dike runt sig så att det skulle bli lättare att vattna och den här helgen matade jag dem med lite färskt gräsklipp i diket.


När jag planterade ut kålen och de övriga plantorna skyddade jag dem med en odlingstunnel byggd av elrör/VP-rör (16 mm i diameter, 3 m långa) och fiberduk. Elrören böjde jag över odlingsbädden och förankrade genom att trä dem över bitar av armeringsjärn, som var halvt nerkörda i jorden på båda sidor. Armeringsjärnen (8 mm i diameter, 2 m långa) sågade jag i 25 cm bitar. Fiberduken (14,3 x 2,1 m) passade inte alls min odlingsplätt, så den delade jag på hälften och sydde ihop till en duk på 7 x 4 m. Det fungerade fint att sy på maskin med raksöm. Jag sydde också två kanaler i duken, med ca 4 m mellanrum, så att jag kunde trä in de yttre elrören och på så sätt fästa duken. I ändarna knöt jag ihop duken och det hela förankrades med sandsäckar (plastpåsar fyllda med sand). Sandsäckarna behövs verkligen, för annars blåser duken ner och pinnarna upp. Nu får tunneln skydda de nyplanterade squash- och pumpaplantorna.


Vid vattning och annat pyssel är det bara att skjuta ner duken längs rören.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar