majsmat

majsmat

tisdag 21 juli 2015

Fantastisk chokladtårta (mjölkfri)



Den här chokladtårtan är helt sagolik och det är svårt att gissa att den inte innehåller några komjölksprodukter. Kakan blir luftig och saftig och chokladfrostingen gör att den blir ljuvligt krämig och mäktig. Receptet kommer från Elana's Pantry. Jag gjorde halv sats och det fick lagom plats i mina två små springformar, som är 15 cm i diameter. En halv sats ska också passa i en springform med en diameter på 23-24 cm.

Chokladkakan:

0,9 dl kokosmjöl
0,3 dl kakao
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
5 ägg
1,2 dl neutral rapsolja
1,75 dl honung
finrivet skal av en halv apelsin

Klä de två små springformarna (15 cm diameter) med bakplåtspapper. Klipp ut en rund bit som passar i bottnen och en eller flera avlånga bitar som passar längs kanten på formen.


Sätt ugnen på 163 grader C. Blanda mjöl, kakao, vanilj, salt och bakpulver i en liten skål. Blanda i en annan skål ägg, olja, honung och apelsinskal. Vispa ihop med elvisp. Sikta ner de torra ingredienserna i de blöta och vispa ihop. Häll smeten i den bakplåtspappersklädda formarna. Sätt in i ugnen och grädda i 35-40 minuter, tills en provsticka kommer ut torr från mitten. Ta ut ur ugnen och låt svalna helt i formarna.

Chokladfrostingen:

120 g mörk choklad (70% kakaohalt)
1 dl druvkärneolja
1,5 msk honung
1/2 tsk vaniljpulver
en nypa salt

Hacka chokladen. Smält chokladen tillsammans med oljan i en liten kastrull. Rör ner honung och salt. Häll upp smeten i en skål och ställ in i frysen 15 minuter. Ta ut från frysen och vispa med elvisp tills frostingen börjar tjockna och bli fluffig.


Lägg upp en av kakbottnarna och bre lite av frostingen på den. Lägg på den andra kakbottnen och bre resten av frostingen på sidorna och toppen av kakorna. Garnera med jordgubbar och servera. Kakan håller sig fint några dagar i kylskåpet.




Jag har också provat att göra kakan i en citronvariant, med chokladfyllning och marängtäcke, men den blev för söt och inte lika god som chokladvarianten. Däremot kan jag tänka mig att smeten är en utmärkt utgångspunkt för en kaka med syrliga vinbär.


I jordgubbslandet kommer det fortfarande en del jordgubbar, även om det inte är lite mycket nu som för ett par veckor sedan. De flesta av mina jordgubbsplantor är Honeoye, som är tidig, men inte så söt i smaken. Jag har också några plantor Salsa, som är lite senare, men med ljuvligt söt smak. Så nu ska jag ta vara på revorna från Salsaplantorna och till hösten utökar jag jordgubbslandet med dem.


När jordgubbarna tar slut har förhoppningsvis hallonen kommit igång, för redan nu har det första hallonet blivit rött. Och efter hallonen kommer trädgårdsblåbären. Ute i skogen mognar också blåbären och jag ser fram mot att baka blåbärsmuffins med citronsmak.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar