majsmat

majsmat

fredag 22 augusti 2014

Mjölkfria snickers


I våras stötte jag på ett recept på mjölkfria snickers och blev direkt sugen på att prova. Jag kom hela vägen till att trycka på jordnötterna på toppen, men sedan blev de stående i frysen. Nu har jag plockat fram dem, täckt med choklad och avnjutit både som mellanmål och efterrätt. Ljuvligt goda.

Jag gjorde mina snickers på:

6 dl ekologiska dadlar (av den lite hårdare sorten)
2 dl mandlar
2 dl rostade och saltade jordnötter
lite kokosolja
vaniljpulver (av den svarta sorten)
salt
100 gram choklad med 70% kakaohalt
lite mer kokosolja

Mixa 4 dl dadlar med 1 tsk kokosolja till en jämn massa. Forma till en boll, med lite kokosolja på händerna. Tryck ut till en avlång fyrkant på ett bakplåtspapper. Lägg ett bakplåtspapper på och ställ in i frysen.

Mixa mandlarna med de resterande 2 dl dadlar, till en smulig och klibbig massa. Tillsätt lite vaniljpulver och en nypa salt. Ta ut dadelkakan ur frysen, forma en lika stor fyrkant av mandel- och dadelmassan och lägg den ovanpå bakplåtspappret på den frysta dadelkakan. Ställ in i frysen en halvtimme.


Ta ut båda fyrkanterna och lägg dadelkakan på mandelkakan. Täck ovansidan med jordnötter och ställ in i frysen igen. (Hit kom jag i våras...)


Smält chokladen i mikron eller i vattenbad. Jag tillsatte en tesked kokosolja, så att chokladen inte skulle bli så hård när den stelnade. Ta ut kakan ut frysen och skär i avlånga bars eller i mindre bitar. Skeda choklad över bitarna.


Ställ in i frysen en liten stund till. Nu är de klara att avnjutas!

2 kommentarer:

  1. Men gud vilken bra blogg!
    Jag har uteslutit mjölkprotein för att min fem veckor gamla bebis haft så ont i magen, och du har ju en massa goda recept. Men chokladen i det här receptet, är den mjölkfri?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karolina! Det beror lite på hur känslig din bebis är för komjölksprotein. Jag brukar använda ICAs ekologiska mörka choklad med 70% kakaohalt. Den innehåller kakaomassa, socker, kakaosmör och kakaopulver, så ingen av ingredienserna innehåller i sig mjölkprotein. Däremot kan det finnas spår av bl a mjölk, så är bebisen väldigt känslig måste man leta upp en choklad som är helt mjölkfri (kolla allergihyllorna). Alternativt kan man själv blanda kakao med lite smält kokosolja och eventuellt honung/socker och göra sin egen choklad att ha på. Den stelnar fint i kylskåp, men smälter snabbt i varm rumstemperatur. Lycka till med bebisens onda mage!

      Radera