majsmat

majsmat

tisdag 26 augusti 2014

Broccolisallad med avokadomajonnäs


Broccolin i landet fortsätter att producera nya fina små sidoskott och det är väl en av fördelarna med just standardsorterna (hos mig Piracicaba och Calabrais) jämfört med hybriderna. Med en skål överblivet rå- och vildris i kylskåpet, mogen avokado och så broccolin från landet så hittade jag den här salladen efter en sökning på broccoli wild rice avocado. Dressingen blir nästan som majonnäs i konsistensen och gör salladen ordentligt krämig. Min dressing och sallad gjorde jag på:


Dressing:
2 mindre avokado, utan skal och kärnor
juice av 1 citron, 1 apelsin och 1 clementin
2 msk äppelcidervinäger
1 msk agavesirap
1/2 grön chili, utan frön
en liten näve basilikablad
3 msk olivolja
salt och svartpeppar

Mixa alla ingredienser, utom basilika och olja, till en slät konsistens. Tillsätt sedan basilika och olja och mixa till en majonnäsliknande konsistens. Smaka av med salt och peppar.


Sallad:
en bunt broccoli, utan träiga eller hårda stammar
2 dl kokt ris (jag hade en blandning av råris och vildris)
1 dl ljusa russin
1 dl solrosfrön, lätt rostade i en torr stekpanna
salt och svartpeppar
1/2 hackad rödlök

Dela broccolin i små buketter och stammarna i mindre bitar.


Lägg i en skål tillsammans med ris, russin och rostade solrosfrön. Häll hälften av dressingen över salladen, krydda med salt och peppar och blanda runt ordentligt så att dressingen täcker broccolin. Lägg upp på ett fat och garnera med rödlökshacket.


Servera salladen med resten av avokadomajonnäsen. Vi åt stekta skivor halloumi till, men det behöver man inte om man vill ha en helt mjölkfri rätt.


Resterna blev en perfekt lunchlåda till dagen efter. Ända sedan jag var gravid med E har jag haft problem med att äta mat som legat i platslådor, för jag tycker helt enkelt det smakar plastlåda om maten. Så nu använder jag vanliga glasburkar, antingen med skruvlock eller patentlock, som mina lunchlådor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar