majsmat

majsmat

tisdag 23 juni 2015

Rabarbersaft med ingefära


När rabarbern börjar bli stor och träig kan man fortfarande koka fantastiskt vacker rosa saft på den. I senaste versionen har jag blandat ner ingefära, för att få en lite kryddig och värmande ton. Andra gången jag gjorde saften höll jag inte koll på grytan och råkade både koka över och bränna vid... Så passa saftkoket!

Till min saft använde jag:

1,5 kg rabarber
1 l vatten
1 citron, saften
5 dl socker
120 g färsk ingefära

Ställ små glasflaskor (diskade Froosh-flaskor är perfekta) eller burkar, tillsammans med deras lock, på en plåt klädd med tidningspapper. Ställ in i ugnen och sätt värmen på 100 grader C.

Skiva rabarber och ingefära och lägg i en kastrull.


Häll på vatten. Koka upp och låt koka ca 10 minuter. Sila av genom en silduk och ner i en ren gryta. Låt stå ca 30 minuter, så att all saft rinner igenom. Koka upp saften igen och skumma av eventuellt skum. Tillsätt socker och citronsaft och koka i 5 minuter.

Ta ut flaskor/burkar från ugnen och häll genast upp den varma saften i dem. Häll inte hela vägen upp, för då fryser flaskorna/burkarna sönder när de ställs in i frysen. Sätt på locken och låt svalna. Samtidigt som saftkoket passade jag på att göra ett par burkar rabarbermarmelad med vanilj.



Ställ in de helt svalnade saftflaskorna i frysen. Ta bara fram så mycket saft som behövs för tillfället, för saften är lättsockrad och håller därför inte så länge.

Vackert att servera i tillbringare eller glas tillsammans med isbitar, ett par citronskivor och några kvistar mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar