majsmat

majsmat

torsdag 16 oktober 2014

Äppeltrio; torkade äppelringar, äppelmos och äppelmust


Aldrig har jag sett så fina äpplen på citronäppelträdet.


De är stora och inte alls så angripna som de brukar vara. Vi har plockat in äpplena när de trillat ner på marken. De finaste äpplena hänger i en trälåda i källartaket, inslagna i tidningspapper. Kanske håller de en bit in på vintern? Resten har vi gjort till äppelringar, äppelmos och äppelmust.


Citronäpplena är perfekta att göra äppelringar av, för de är lite långsmala i formen (som en citron!) och man kan få ut många fina ringar från varje äpple. Jag har provat att torka äpplen både i rumstemperatur och i ugnen, men föredrar helt klart rumstemperatur. Kanske för att det är så lätt att bränna ringarna i ugnen, iallafall när jag gör äppelringar så.

För att äppelringarna inte ska bli bruna kan de doppas i en lag på 5 dl vatten, 1 krm askorbinsyra (dvs c-vitamin) och eventuellt lite vaniljextrakt för en lätt ton av vanilj.


Kärna ur äpplena med en äppelurkärnare. Skär tunna skivor, ca 1-3 mm tjocka, och lägg ner i lagen. Låt äpplena ligga en liten stund, kanske 5-10 minuter, och lägg sedan upp dem på en ren kökshandduk och klappa dem torra.


Trä upp på blompinnar och häng upp i taket i ett varmt rum, köket brukar vara bra. Äppelringarna ska inte nudda varandra när de hänger och torkar, för då kan de börja mögla. Jag hängde mina mellan två stolar framför elden i rörspisen under en första dag, för att snabba på torkprocessen. Sedan fick de hänga och torka färdigt ungefär en vecka i kökstaket.


Äppelringarna är goda naturella, men jag gillar också ringar pudrade med lite kanel innan de hängs upp för torkning. Senaste provade jag att pudra över lite lakrisrotspulver, för mannen är galen i lakrits, men dem har jag inte smakat ännu.


När äppelringarna är torra förvaras de bäst i en papperspåse på en mörk och torr plats. Jag återanvänder mjöl- och sockerpaket att lägga äppelringarna i.




En del mindre fina och delvis angripna äpplen gjorde jag mos på. Kärna ur äpplena och dela dem i mindre bitar. De behöver inte skalas. Låt äppelbitarna ligga i en skål med vatten och lite askorbinsyra under tiden. Lägg äppelbitarna i en stor kastrull och tillsätt lite vatten, kanske 1 dl till en stor gryta äppelbitar. Tillsätt även lite vaniljpulver. Koka upp och låt koka sakta tills äppelbitarna är helt mjuka. Mixa till slätt mos med stavmixer. Tillsätt 1/2-1 krm askorbinsyra per liter mos. Häll upp i rena burkar eller i små portioner i dubbla plastpåsar och frys in det som inte ska användas den närmaste tiden. Eftersom det inte är något socker i moset håller det inte så länge om man inte fryser in det.


De äpplen som blev över körde jag i råsaftcentrifugen, hällde upp musten i små glasburkar och ställde in i frysen. Perfekt att ta fram en på kvällen, ställa i kylskåpet och tina till frukosten dagen efter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar