majsmat

majsmat

onsdag 15 oktober 2014

Mandelmjölk


Mandelmjölk smakar ljuvligt och är lätt att göra själv. Den senaste tiden har jag gjort en eller två satser i veckan, som räcker fint till mitt te och min davosgröt/overnight oats och lite till. Här är det bra att ha en mixer, eftersom den håller tätt för vätska, till skillnad från en matberedare som inte gör det. Jag använder en vanlig silduk, som man har när man gör saft, för att sila av mjölken. Ibland tar jag bara mandlar och ibland 2/3 mandlar och 1/3 cashewnötter.

Till en sats använder jag:

1 dl mandlar, blötlagda över natten
5 dl vatten
eventuellt 1 dadel
en nypa vaniljpulver
en nypa salt

Lägg mandlarna i blöt över natten (före till vänster och efter till höger).


Häll av vattnet och skölja av dem på morgonen. Lägg mandlar, vatten och eventuellt en dadel, för en sötare smak, i mixern. Kör i ca 2 minuter på full hastighet. Förbered under tiden silduken i sin ställning eller i en sil.Stäng av mixern och låt mandelmjölken stå någon minut i mixerbägaren. Häll sedan av det hela i silduken. Låt rinna av. Ta under tiden fram en glasflaska och lägg ner en nypa vardera av vaniljpulver och salt i flaskan.


När det slutat droppa från silduken brukar jag krama ur den kvarvarande vätskan med händerna (tvätta händerna ordentligt innan). Häll upp mjölken i flaskan och skaka. Förvara i kylskåpet i upp till 3-5 dagar. Resterna av mandeln lägger jag in i frysen. När jag har tillräckligt mycket bakar jag en kaka på mandelmjölet. Jag har också läst att man kan torka det kvarvarande mandelmjölet i torkugn och sedan mixa det till mandelmjöl, så en torkugn kanske få bli nästa pryl för köket.

Mandelmjölken använder jag som sagt var mest till min övernattengröt, men den smakar också fint i en kopp kaffe. Kaffet får då en lite fyllig och nötig smak. Med mandelmjölk, havremjölk och kokosmjölk, så saknar jag inte ens komjölk.


2 kommentarer:

  1. Vad bra! Nu kommer jag hänga mycket på din sida för tips. Anna-Lisa är så hård i magen, ska testa om det blir bättre om jag utesluter komjölk.
    Puss

    SvaraRadera
  2. Mandelmjölk är gott och med lite övning blir inte hela köket kaos efter en omgång.. Hoppas det fungerar och blir bättre utan komjölk!

    SvaraRadera