majsmat

majsmat

lördag 7 juni 2014

Rabarberpaj

Runt grunden där min farfars föräldrar bodde finns det fortfarande kvar några små rabarberplantor. De är skuggade av allt för många träd och buskar, så de för en tynande tillvaro. Nu har jag flyttat ut ett par plantor i solen till det nya huset, så de hoppas jag ska ta sig och ge massor av rabarber i framtiden. I år räcker rabarbern nog bara till en enda rabarberpaj. Smulpaj är min favorit för rabarber och i den här varianten lånar jag lite inspiration och blandar hackade dadlar i smuldegen, vilket gör att den får lite ton och konsistens av kola.


Smuldeg:
100 g smör
1 dl mandelmjöl
1,5 dl havregryn
1 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1/2 tsk vaniljpulver
6 dadlar

Fyllning:
ca 400 g rabarber/6-8 stjälkar
0,5 dl strösocker
1 msk potatismjöl
0,5 tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 175 grader C. 

Skär rabarbern i bitar, ca 1 cm breda. Lägg i en ugnsfast pajform. Strö över socker, potatismjöl och vanilj. Blanda runt så att allt fördelar sig jämnt. 

Hacka dadlarna fint. Smält smöret. Blanda i mandelmjöl, havregryn, socker, vaniljpulver, dadelhack och sist vetemjölet. Smula degen över rabarbern, så att den behåller sin klumpiga konsistens. 

Grädda i ca 30 minuter.


Vi åt pajen med vaniljglass, vispad grädde och jordgubbar. Mmmmmmmmmmmmmm!


I jordgubbslandet börjar de första jordgubbarna rodna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar