majsmat

majsmat

torsdag 19 juni 2014

Rabarbermarmelad och rabarbersirap

Jag har bara rabarber till en liten paj i trädgården, men hade turen att få ett helt fång av en kollega. Den rabarbern gjorde jag rabarbermarmelad och rabarbersirap av, och så frös jag in resten till en rabarberpaj senare i sommar. Rabarbermarmeladen tänker jag mig att man kan hitta på en massa spännande med, förutom att ha på mackan, och sirapen tänker jag mig ska bli vackert rabarberrosa sommardrinkar. Eller kanske är den god att ringla över glass eller pannkakor?


Rabarbermarmelad med vanilj och hallon

300 g rabarber
skal och saft från 1 ekologisk citron
1/2 tsk vaniljpulver
250 g syltsocker
1/2 dl vatten
1/2 dl hallon (frysta går fint), mest för färgens skull

Ställ 2-3 helt rena glasburkar och lock på en plåt klädd med tidningspapper. Sätt in i kall ugn och sätt sedan ugnen på 100 grader C. Skär rabarbern i smala bitar, ca 1/2 cm breda.


Lägg i en kastrull tillsammans med citronskal, vanilj och vatten.


Koka rabarbern mjuk under lock, ca 10-15 minuter. Rör runt ett par gånger under tiden. Tillsätt syltsocker, citronsaft och hallon. Koka i 4 minuter.

Använd en sked för att skumma av eventuellt skum som har bildats. Ta ut burkarna ur ugnen. Häll upp den heta marmeladen på de heta burkarna och sätt på locket direkt. Låt svalna och förvara sedan i kylskåpet.



Rosa rabarbersirap

450 g rabarber, skuren i bitar (ca 1 liter)
3 dl vatten
5 dl socker
saften från 1 citron

Ställ 2-3 rena glasburkar eller små glasflaskor, med tillhörande lock, på en plåt klädd med tidningspapper. Sätt in i kall ugn och sätt sedan ugnen på 100 grader C.

Koka upp rabarber och vatten. Sänk värmen och koka under lock tills rabarbern är mjuk, ca 10-15 minuter. Rör runt. Sila av saften i en silduk. Pressa ur den sista saften.


Häll saften i en kastrull och tillsätt sockret. Koka utan locka ca 10 minuter, tills sockret har löst sig. Ta av från värmen och tillsätt citronsaften.

Skumma av eventuellt skum som har bildats. Ta ut burkarna/flaskorna ur ugnen. Häll upp den rosa sirapen i burkarna eller flaskorna och sätt på locket. Låt svalna och förvara sedan i kylskåpet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar