majsmat

majsmat

lördag 28 juni 2014

Glass och maränger

Den där rabarbermarmeladen fick mig att fantisera om rabarbermarmorerade vaniljglasspinnar och rosatonade maränger med en syrlig hint av rabarber. I mitt tycke blev det till och med bättre än jag föreställde mig. E åt upp två av pinnglassarna redan dagen efter och vi åt glass och maränger med jordgubbar till efterrätt. Om jag hade kommit ihåg det hade jag också hällt över lite rabarbersirap.


Vaniljglass

4 äggulor (spara vitorna till maränger)
3 dl grädde
1 dl strösocker
1/2-1 tsk vaniljpulver

Klä en enlitersform eller skål med plastfolie. Vispa äggulor, socker och vanilj vitt och pösigt.


Vispa grädden, men inte för hårt. Vänd ner grädden i äggsmeten. Häl smeten i den plastfolieklädda formen och sätt på lock eller täck med ytterligare en bit plastfolie. På en del av glassmeten gjorde jag pinnglassar med en rabarbervirvel, genom att röra ner ett par teskedar av rabarbermarmeladen när glassmeten låg i pinnglassformarna.



Frys i minst fyra timmar, men gärna över natten. Låt glassen tina något innan den serveras, gärna i kylskåpet. Glassen håller minst en månad i frysen.


På äggvitorna som blir över när man gör glassen, passar det perfekt att göra maränger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar