majsmat

majsmat

måndag 30 januari 2017

Vardagligt surdegsbröd


Det här brödet gör jag ett par gånger i veckan och är vad vi brukar äta till frukost, ofta tillsammans med kokta ägg och lite frukt. Pålägget varierar efter tillgång och lust; veganskt margarin (t ex det här syrade "smöret" på kokosolja och cashewnötter!), jordnötssmör och marmelad (kanske på rabarber) eller bananskivor, skinka och senap eller majonnäs, sill och ägg, mandelsmör, vegansk ost och paprika eller citrusmarmelad (t ex apelsin- och morotsmarmelad eller tangerinmarmelad).  Brödet bakar jag efter samma princip som mina övriga glutenfria surdegsbröd: tre varianter, nordiskt och julkryddat. Ibland har jag russin i och ibland har jag inte någon av brödkryddorna hemma och hoppar då bara över den. Ibland byter jag ut mjölerna mot andra som har liknande egenskaper, men här är favoritversionen:

Till ett bröd:

Kvällen innan:
100 g rårismjöl
ca 100 g kallt vatten

På morgonen:
150 g teffmjöl
100 g durramjöl
100 g arrowrotmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1/2 tsk hel kummin
1/2 tsk mald fänkål
1/2 tsk mald anis
1/2 msk honung eller socker
1/2 dl russin
200 g surdegsgrund
450 g vatten
kokosolja att smörja brödformen med

Jag tar fram surdegsgrunden från kylskåpet och matar den med 100 g rismjöl och ca 100 g vatten kvällen innan baket. Sen låter jag den stå framme i rumstemperatur över natten och aktiveras. 

På morgonen: Smörj en 1,5 liter brödform med kokosolja. Lägg teffmjöl, durramjöl, arrowrotmjöl, fiberhusk, salt och kryddorna i en stor skål och blanda runt. Tillsätt socker eller honung, russin, surdegsgrund och vatten och vispa direkt (jag använder en ballongvisp) till en jämn och rätt lös smet. Häll upp smeten i den smorda formen, täck löst med plastfolie och låt jäsa till brödet når upp till kanten. Det brukar ta 4-8 timmar för mig, lite beroende på temperatur och surdegens status. Sätt sedan in ett galler och en mindre metallform i ugnens nedre del och sätt ugnen på 250 grader C. När ugnen kommit upp i värme, ta av plastfolien, sätt in brödet och häll någon dl vatten i formen jämte. Stäng snabbt och försiktigt ugnsluckan. Grädda 15 minuter. Vrid sedan ner värmen till 200 grader C och grädda ytterligare 55 minuter. Låt svalna utan form och duk på ett galler. Brödet måste svalna helt och helst vila över natten innan det skärs upp. Svep in i en ren kökshandduk och förvara i brödburk i rumstemperatur. Bröder brukar hålla sig fint i brödburken minst 5 dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar