majsmat

majsmat

torsdag 9 februari 2017

Tonfisksallad


När vi äter lunch hemma och inte har några rester över från gårdagen blir det ibland tonfisksallad, för att det är snabbt och alla i familjen tycker om det. Och här är det verkligen man tager vad man haver som gäller. Förutom tonfisken har jag oftast i ättiksgurka, äpple, lök och majonnäs, men resten av ingredienserna varierar. Ibland har jag dill i, ibland tabasco, oftast citronsaft. För att dryga ut blandar jag i någon bulkingrediens och det kan vara röd- eller vitkål eller rester av quinoa eller ris. Ibland har jag avokado eller ägg till, serverar salladen över grönsallat eller ruccola eller med lättkokt broccoli eller morotsstavar, kanske med ett par frökex till eller överströdd med pumpa- eller solrosfrön.

Det här hade vi i salladen till lunchen igår:

1 burk tonfisk i vatten
1/4 stort rödkålshuvud
1/4 rödlök
1 litet äpple
2 hela ättiksgurkor
1/4 orange paprika
1 avokado
1/2 dl majonnäs
tabasco
svartpeppar
örtsalt

lättkokt broccoli

Öppna tonfiskburken, häll av vattnet och lägg ner tonfisken i en stor skål. Riv rödkålen grovt eller finstrimla och hacka i små bitar och lägg i skålen. Tärna rödlök, äpple, ättiksgurka och paprika fint och lägg ner även dem. Tärna avokadon och lägg i skålen. Tillsätt majonnäs och krydda med tabasco, svartpeppar och örtsalt efter smak och blanda runt ordentligt. Jag, E och lillebror åt salladen med lättkokt broccoli från trädgården och så ett par extra stänk tabasco över min tallrik.


Förutom den fina broccolin från trädgården ser jag fram mot att se mångfalden av lokala grönsaker och frukter som jag hoppas kommer att dyka upp i den CSA-låda som jag börjat prenumerera på och som jag hämtade första av igår: vintersquash, vitkål, rotselleri, morötter, svartkål, grön vitlök och apelsiner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar