majsmat

majsmat

torsdag 1 december 2016

Kokosyoghurt


Jag har gjort lite olika varianter på yoghurt förut, både fermenterade och fake-varianter med bara mixade bär/nötter/frukt (t ex den här ljuvliga drottningyoghurten på bär och cashewnötter). Sen vi flyttade har jag provat mig igenom det nya sortimentet av yoghurt gjord på alternativa mjölker. Som på kokosmjölk:


...och cashewnötter:


Dock tycker jag att de köpta yoghurtarna har lite för många ingredienser och är lite för vattniga, så sedan någon månad tillbaka gör jag min egen kokosyoghurt på kokosgrädde. Jag har till och med skaffat en billig yoghurtmaskin, för att få till rätt temperatur. Jag använder gelatin för att få yoghurtens konsistens tjockare. Med 1/2 msk blir konsistensen som filmjölk och med 1 msk tjock som grekisk yoghurt men lite dallrig. Jag tar ca 3/4 msk gelatinpulver till min liter kokosgrädde. Annars är metoden den samma som för att göra yoghurt av komjölk.

Till en sats, som passar i yoghurtmaskinens 7 små bägare, använder jag:

1 l kokosgrädde eller fet kokosmjölk
1/2-1 msk gelatinpulver
1 msk (rårör)socker
1 sats vegansk yoghurtstart eller 2-3 kapslar mjölksyrebakterier 

Det behövs också en kökstermometer och så eventuellt en yoghurtmaskin som kan hålla temperaturen, men det fungerar även på andra sätt (t ex i en kylväska med burkar med varmt vatten, i torkugn eller i ugnen med bara lampan tänd). Viktigt är också att all utrustning är riktigt ren, så inga oönskade bakterier börjar växa i mjölken.

Häll upp 1 dl kokosmjölk/grädde i en skål och strö över gelatinpulvret. Låt stå så. Häll resten av mjölken i en kastrull och tillsätt sockret. Sätt i kökstermometern och låt mjölken bli 82 grader C. Ta då av mjölken från värmen och vispa ner det uppblötta gelatinpulvret och mjölken det ligger i. Låt sedan svalna till 37 grader C.


Häll då upp ca 1 dl av mjölken i skålen och vispa ner yoghurtstarten/mjölksyrebakterierna. Häll sedan tillbaka i kastrullen med resten av mjölken och vispa så att det blir ordentligt blandat. Häll upp i flera små eller en stor glasburk eller skål och ställ i yoghurtmaskinen (eller på annat ställe där temperaturen är runt 37 grader C).


Låt stå i 7-9 timmar. Smaka av syrligheten efter 7 timmar och låt stå längre för syrligare yoghurt. När yoghurten har fermenterat färdigt, ta bort från värmen och rör runt så eventuell skiktning försvinner. Sätt på lock och ställ in i kylskåpet, där yoghurten borde hålla sig i ett par veckor. Låt stå kallt i flera timmar eller över natten, så att den hinner stelna ordentligt. Servera sen med frukt, bär, nötter, frön och/eller honung. Några av mina favoriter är valnötter och flytande honung:


...banan, hallon, granatäpple, pumpafrön, linfrön och russin:


...banan, nektarin, fikon, pumpafrön och lönnsirap:


Perfekt med små burkar yoghurt i kylskåpet till frukost eller mellanmål.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar