majsmat

majsmat

lördag 12 december 2015

Citronkola (mjölkfri)


Jag blev sugen på vaniljgräddkola och funderade först på att göra en omgång mjölkfri knäck. Men så kom jag på att jag var sugen på citron också, så istället blev det en precis lagom seg och citronsmakande gräddkola. Passar fint att njuta av nu i advent eller till jul.

Till en liten lagom sats:

1,5 dl havregrädde
1,5 dl sirap
1,5 dl strösocker
1 msk kokosolja + lite till att smörja pappret med
1 liten ekocitron, finrivet skal av det yttre gula

Klä en liten form med bakplåtspapper och smörj in med lite kokosolja. Jag använde en brödform som är ca 10 x 25 cm i bottnen. Häll havregrädde, sirap och strösocker i en vid och hög kastrull. Koka på låg-medelvärme tills kolasmeten når 123 grader C (eller klarar kulprovet). Ta av från värmen och blanda ner kokosoljan och det finrivna citronskal. Häll upp smeten i formen med bakplåtspapper och ställ svalt för att stelna. Ta upp den stelnade kakan ur formen och skär i bitar och slå in bitarna i bakplåtspapper.


Förvara kolan svalt i burk med lock.

Nästa gång jag blir sugen på kola och har fått tag på en matberedare eller bra mixer tror jag att jag ska prova den här dadelbaserade chokladkolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar