majsmat

majsmat

fredag 15 maj 2015

En kyckling fyra måltider


När jag var ute och jobbade i veckan träffade jag på en av uppfödarna till Bosarpkyckling. Han berättade engagerat om den egna ekologiska odlingen av solrosfrön, som bland annat blev foder till kycklingarna. Det ska bli fantastiskt att se det blommande solrosfältet senare i sommar. Nu får jag nöja mig med att laga mat på en av kycklingarna. Eftersom priset är betydligt högre än för andra kycklingar känns det extra viktigt att ta vara på varje del av kycklingen. Med en långhelg i sikte kan man ägna iallafall delar av den till att laga mat för den kommande veckan. Min kyckling på 2,4 kg får bli till fyra olika måltider:

Måltid 1: Indiska kycklingspett med gurksallad och ris.
Måltid 2: Ugnsstekta kycklingvingar och klubbor med sötpotatisklyftor och coleslaw.
Måltid 3: Thailändsk kycklingsoppa (tom kha gai).
Måltid 4: Kokt kyckling med buljongkokta morötter och broccolisallad.

Och dessutom ett par burkar kycklingbuljong att lägga i frysen och användas till framtida soppor.

Kycklingen var fryst och bara halvtinad när jag började stycka, men det gick ganska bra ändå. Jag skar först bort både bröst- och lårfiléerna och sparade till kycklingspetten. Sedan skar jag loss klubbor och vingar och sparade för att marinera och ugnssteka. Det som blev över av kycklingen använde jag till buljongen.


Ingredienser:

kyckling på ca 2 kg (minus filéer, klubbor och vingar)
1/2-1 kg morötter
3 gula lökar
eventuellt persiljestjälkar (från frysen och av förra årets persiljeodling)
1 msk salt
3 lagerblad
6 hela vitpepparkorn

Skala morötterna om det behövs. Skala löken och dela den i klyftor. Lägg kycklingskrovet i en stor kastrull med lock. Fyll på med vatten så att det täcker kycklingen och häll i saltet. Koka upp och skumma sedan av eventuellt skumma som bildas. Tillsätt morötter, lök, persiljestjälkar, lagerblad och pepparkorn.


Koka upp igen och låt koka under lock i 3-4 timmar. Ta av från värmen och låt svalna utan lock.


Plocka upp morötterna och lägg i en skål. Häll av resten i en sil över en stor skål. Plocka av allt kött från kycklingbenen och lägg i ytterligare en skål.


Häll upp buljongen i glasburkar med lock. Om buljongen ska frysas i glasbrukarna ska man inte fylla burkarna ända upp, för då kan de frysa sönder.



Så är det mesta klart inför måltid 3 och 4. Buljongen, det kokta kycklingköttet och morötterna håller sig ca 4 dagar i kylskåpet. Kycklingklubbor och vingar (måltid 2) ugnssteker jag samtidigt som buljongen kokar och kycklingfiléerna delar jag i bitar och marinerar till kvällens middag (måltid 1).

Ute blommar jordgubbsplantorna - undra när vi kommer att äta de första egna jordgubbarna i år?


Igår placerade jag ut mina förodlade kål-, krydd- och bönplantor. De står i odlingstunneln som nu har fått flytta till det kommande regnbågslandet, så att de är skyddade mot solens strålar (dubbel fiberduk) och mot eventuell nattfrost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar