majsmat

majsmat

onsdag 16 januari 2013

Müslibars

Nu har jag hittat ännu ett recept hos lilla matdériven som var så oemotståndligt att jag måste prova; hemgjorda granola bars. Tror det heter müslibars på svenska. Det här blir lite sega bars som inte smular och som passar perfekt som distraktion till en liten 16 månaders pojke som behöver ett snabbt mellanmål på eftermiddagen. Eller för den delen en mamma som behöver hålla humöret uppe på samma eftermiddag. Första gången jag gjorde barsen tyckte jag att det saknades lite torkad frukt, så andra gången ökade jag på mängden. Men även originalreceptet smakar utmärkt och passar nog bättre om man vill hålla nere sockerinnehållet.


I mina bars hade jag:
3 mogna ekologiska bananer
3/4 dl jordnötssmör
1/2 dl mandelsmör
1/2 dl mandlar
3/4 dl valnötter
1/4 dl oskalade sesamfrön
1 msk blå vallmofrön
1/2 dl solrosfrön
5 dadlar
6 torkade osvavlade aprikoser
1/2 dl torkade tranbär
1/2 dl ljusa russin
1/4 dl mörka russin
2 1/2 dl havregryn
3/4 dl kokosflingor
1/2 tsk kanel
1/2 tsk svart vaniljpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en 20x30 cm ugnsform eller en springform med 28 cm diameter med bakplåtspapper. Mosa bananerna och blanda med nötsmören i en skål. Skär mandlar, valnötter, dadlar och aprikoser i mindre bitar och blanda ner i skålen. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ordentligt. Tryck ut blandningen i den bakplåtsklädda formen och jämna till ytan. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter, tills kanten börjar bli gyllenbrun. Låt svalna i formen och skär sedan i bars av önskad storlek.

Barsen kan förvaras i väl sluten glasburk i kylskåpet och håller då minst en vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar