majsmat

majsmat

lördag 5 januari 2013

Plättlunch med saftig vintersallad

Till dagens lunch gjorde jag plättar i min nya plättlagg, och till dem en saftig sallad som jag gör lite då och då i olika versioner. Sin saftighet får salladen från både apelsin och äpple. Rödkål gör salladen vackrare, men vitkål fungerar lika bra smakmässigt. Sonen E åt både plättar och sallad med god aptit. Plättarna smaksatte jag med vanilj och apelsin, något som jag lärt av min man. Pannkakorna han serverade till frukost på en av våra förta dater var smaksatta med apelsinskal.


Till plättarna behövs:
1,5 dl vetemjöl
1 krm salt
1 krm svart vaniljpulver
4 dl havremjölk
2 ekologiska ägg
rivet skal av en liten ekologisk apelsin
1,5 msk kallpressad ekologisk rapsolja
+ rapsolja till stekning

Blanda mjöl, salt och vaniljpulver i en skål. Häll i hälften av mjölken och vispa klumpfritt. Häll i resten av mjölken. Vispa sist ner ägg, apelsinskal och olja. Stek plättarna i rapsolja i en plättlagg. Det går så klart lika bra att steka vanliga pannkakor av smeten.

Till salladen behövs:
3 morötter
en liten klyfta röd- eller vitkål, ca 3 dl strimlad kål
1 apelsin
1 äpple
1/2 dl russin

Riv morötterna fint och äpplet grovt. Hyvla kålen med en osthyvel i riktigt tunna strimlor. Skär av ändarna på apelsinen. Ställ apelsinen upp på en av de avskurna ändarna och skär av skalet och den vita hinnan innanför, bit för bit. När apelsinen är helt skal- och hinnfri, skär den i skivor och sedan bitar. Blanda morot, äpple, kål, apelsin och russin i en skål. Servera till plättarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar