majsmat

majsmat

fredag 4 januari 2013

Kokos- och chokladbollar (mjölkfria)

Förut när jag bakade och gjorde godis använde jag alltid smör. Nu när det inte går, eftersom smör innehåller komjölksprotein, vore det lättaste att ersätta smöret med margarin. Men jag tycker inte om smaken på margarin och undviker helst att använda det, så istället försöker jag ersätta smöret med kallpressade oljor (t ex i pajdegen eller knäcken). I det här receptet är kallpressad kokosolja en viktig ingrediens, som både ger god smak och fin konsistens. Bollarna har jag ätit som mellanmål och godis.


Ingredienser (20-30 bollar beroende på storlek)

1 dl kallpressad ekologisk kokosolja
1/2 dl cashew-, mandel- eller jordnötssmör
1/2-1/4 tsk svart Bourbon vaniljpulver
2 msk vit sirap
3 dl riven ekologisk kokos
100 g ekologisk choklad med 70% kakaohalt

Värm upp kokosoljan i vattenbad på spisen. Lättast tycker jag är att sätta en liten skål eller djup tallrik över en kastrull med varmt vatten. När kokosoljan är flytande tas skålen/tallriken av från vattenbadet. Blanda ner mandel/nötsmöret och rör tills det har löst upp sig i oljan. Rör sedan ner vaniljpulver och sirap. Rör sist i kokosflingorna.


Ställ blandningen svalt (t ex i kylskåpet) en liten stund tills den har stelnat tillräckligt mycket för att det ska gå att rulla bollar. Innan bollarna rullas rörs den stelnade blandningen ihop en gång till, så att den blir homogen. Rulla önskat antal bollar av önskad storlek. Jag rullade 20 valnötsstora första gången och 30 lite mindre andra gången. Lägg bollarna på en tallrik eller bricka täckt med smörpapper och ställ in i frysen. När bollarna är frysta kan de täckas med choklad. Smält chokladen i mikro eller i vattenbad på spisen. Rulla de frysta bollarna, en eller ett par i taget, i den smälta chokladen och placera igen på den smörpapperklädda brickan/tallriken. Bollarna är klara att ätas när chokladen har stelnat och innandömet har tinat.


Förvara kokos- och chokladbollarna svalt i en glasburk med tätslutande lock.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar