majsmat

majsmat

söndag 30 december 2012

Chokladsorbet med apelsin

Det andra glassreceptet jag provade att göra i glassmaskinen blev cholkadsorbet, från ett recept på den fantastiska glassidan glassmotglass. Det första receptet var en kokosglass med citron, som smakade fantastiskt men konsistensen blev inte riktigt som jag ville. Det receptet ska jag prova att göra om på och se om jag inte kan få till både smak och konsistens. Chokladsorbeten blev däremot ljuvlig och krämig och mycket chokladsmakande. Jag la till lite apelsinsaft och rivet skal, men jag är säker på att den är god även utan det tillägget. Tredje glassreceptet blir en mjölkfri vaniljglass som jag förberett ikväll och som ska serveras till nyårsmiddagen imorgon, tillsammans med blodapelsinsorbet och mango. Tyvärr hade vi bara ett ägg hemma, så jag hoppas att glassen blir god trots avsaknaden av många äggulor.


Chokladsorbet för 2-4 personer:

2 + 0,5 dl vatten
0,5 dl färskpressad apelsinjuice
1,25 dl socker
1 dl kakao
100 g mörk choklad med 70% kakaohalt
en liten nypa salt
rivet skal av 1/2 ekologisk apelsin

Blanda socker, siktad kakao, salt och 2 dl vatten i en stor kastrull. Koka upp under omrörning och låt koka någon minut. Hacka under tiden chokladen. Ta av kastrullen från värmen och rör ner den hackade chokladen. Rör tills chokladen har smält. Tillsätt 0,5 dl vatten, 0,5 dl apelsinjuice och det rivna apelsinskalet. Vispa kraftigt till en jämn smet. Kyl smeten så att den blir riktigt kall, gärna i kylskåpet över natten. Kör i glassmaskin efter maskinens instruktioner.

Vi åt glassen med skivad banan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar