majsmat

majsmat

fredag 7 december 2012

Mjölkfri grönkålspaj

Jag älskar grönkål! Varje jul är långkål ett måste och grönkålspaj har varit en favoriträtt så länge jag kommer ihåg. Grönkål är faktiskt också delvis anledningen till att jag sitter här och skriver. För 15 månader sedan föddes vår son och efter några veckor visade det sig att han var allergisk mot mjölkprotein. Så jag slutade äta allt som innehöll mjölkprotein. En helt ny matvärld öppnade sig och jag fann mycket inspiration på nätet och i diverse bloggar, bland annat hos Ann-Louise och lilla matdériven. Speciellt sedan sonen skulle börja äta, och då så klart mjölkfritt. Förra helgen gjorde jag grönkålschips à la lilla matdériven och började fundera på om den erfarenhet jag gjort om att äta mjölkfritt, speciellt med barn, kanske kan vara till nytta för andra. Så här kommer första inlägget, om mjölkfri grönkålspaj som jag gjorde ikväll för att ätas till lunch imorgon.



4 port.

Pajskal:

2 kokta potatisar
0,5 dl kallpressad ekologisk rapsolja
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Riv potatisen fint. Blanda riven potatis, mjöl och olja i en skål. Tryck ut pajdegen i en 24 cm pajform. Förgrädda pajskalet i 10 minuter.


Fyllning:

ett litet stånd grönkål
(en bit kokt eller rökt skinka)
4 ekologiska ägg
2 dl havremjölk
1 dl havregrädde
örtsalt
nymald svartpeppar
(2 dl ost)

Riv av den grova stammen från grönkålen. Förväll grönkålen genom att lägga den i kokande vatten 5 minuter. Ta upp kålen och kyl i kallt vatten. Krama ur vattnet ur kålen och hacka den grovt. Strimla skinkan, om du vill ha det i pajen. Varva kål och skinka i det förgräddade pajskalet och krydda med örtsalt och svartpeppar. (Kan man äta mjölkprodukter är det mycket gott att lägga 1 dl ost underst och 1 dl överst när pajskalet fylls.) Vispa ihop ägg, havregrädde och havremjölk och häll blandningen över kålen och skinkan. 



Grädda pajen i 200 grader i ca 30 minuter, eller till äggstanningen stannat. För en vegetarisk paj, uteslut bara skinkan. Det blir minst lika gott utan skinka!

Servera med en sallad på skivade tomater som läggs i ett enkelt lager på en tallrik. Strö över några rödlöksringar. Ringla över ekologisk kallpressad olivolja och stänk över lite vinäger av valfri sort. Krydda med några korn flingsalt.

För ett par veckor sedan gjorde jag en alternativ fyllning på en purjolök, ett paket bacon och fyra blad grönkål som blev riktigt god. Strimla allt och stek det i rapsolja i en stekpanna. Fyll sedan pajskalet. Gör i övrigt som ovan, med båda pajskal och äggstanning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar