majsmat

majsmat

måndag 22 december 2014

Kristyrblommor


Till luciahelgen dekorerade vi en hel massa pepparkakor med färgad kristyr. Den här gången pastelliga färger från rödbeta (rosa), saffran (gul), grönkål (ljusgrön) och så lite helt ofärgad vit kristyr.



Jag hade hjälp av E, hans moster och hennes pojkvän och vi fick ihop många söta och roliga pepparkakor.


Jag var lite optimistisk i uppskattningen av hur mycket kristyr vi behövde till pepparkakorna, så när vi var klara fanns det kristyr över. Synd vore det att slänga den, så jag gjorde kristyrblommor istället. Den här gången hade jag kristyren i spritspåsar av plast istället för strutar av smörpapper


Sätt fast ark med bakplåtspapper med tejp på bordet eller en bricka, så att det inte halkar runt när man spritsar. För att göra blommorna spritsas 5-6 kronblad i en cirkel och sedan en avslutande prick i mitten. Eller som en stjärna av streck och så en prick i mitten. Helst ska kristyren inte vara för rinnig, för då flyter kronbladen ihop. Är kristyren för rinnig kan man blanda i lite mer florsocker. 


Mina favoriter är helt klart de vita blommorna med gul prick i mitten, som liknar små smultronblommor. 


Men de andra kombinationerna blev också söta.



Jag gjorde även lite olika typer av blad...


...och försökte mig på fjärilsvingar och ett par hjärtan. 


Låt kristyrblommor och blad ligga och torka minst ett dygn. Sedan kan de förvaras länge länge i en lufttät burk. Använd blommor och blad till att dekorera kakor och tårtor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar