majsmat

majsmat

tisdag 23 december 2014

Vintersallad på rödbetor och quinoa


Rödbetorna som blev över efter att jag kokt den röda färgen till kristyren använde jag till en sallad på quinoa och en hel del annat gott. De kokta rödbetorna lät jag svalna lite och sedan var det lätt att gnida av skalet med händerna.


Till salladen behövs:

ca 5 inte för stora rödbetor, kokta och skalade
2 dl okokt quinoa, som kokats i vatten tillsammans med salt eller buljongpulver
1-2 morötter, skalade och sedan strimlade med potatisskalaren
1/2-1 paket fetaost
en näve färska sojabönor, lätt kokta
en näve blandat av gröna- och kalamataoliver
lite russin
en liten näve färska örter, hackade (jag hittade lite mynta och persilja som fanns kvar i trädgårdslandet)
äppelcidervinäger
olivolja

Förbered ingredienserna. Lägg upp allt i en skål, ungefär i samma ordning som ingredienslistan. Stänk över äppelcidervinäger och olivolja. Blanda runt lite försiktigt.


Jag serverade salladen tillsammans med en sås gjord på turkisk yoghurt smaksatt med rikligt med dill, citronsaft, örtsalt och nymald svartpeppar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar