majsmat

majsmat

söndag 23 augusti 2015

Tahini och squashhummus


Efter en sommar som har varit lite kall är det varmt och soligt högsommarväder och och nu äntligen får jag lust att åka och bada. Ett par dagar i veckan åkte vi direkt från upphämtning av E på dagis till stranden, laddad med picknickkorg fylld med kvällsmat. En av dagarna åt vi mangoldpaj med sallad och krämig tahinidressing och den andra dagen krämig potatissallad med avokado tillsammans med squashhummus, grönsaksstavar av det som fanns i landet (gurka, gul squash och morötter), fröknäcke och lufttorkad skinka. Båda dagarna fikade vi på de mycket goda havrekakorna med choklad och kall soppa på vattenmelon, jordgubbar, lime och mynta.




Jag mixade min egen tahini av skalade sesamfrön och la till lite rapsolja för att hjälpa till att få en krämig konsistens och lite salt för smaken. Med min matberedare får jag ha lite tålamod och ta paus ett par gånger, så att den inte blir för varm, men då går det utmärkt.

Till min sats använde jag:

350 g skadade sesamfrön
3 msk neutral rapsolja
1 krm salt

Lägg sesamfröna i en matberedare och mixa tills sesamfröna börjar brytas sönder och forma en fuktig massa. Tillsätt oljan och fortsätt mixa tills slätt.


Tillsätt saltet, blanda runt och häll upp på en glasburk med lock. Förvara i kylskåp och då håller tahinin minst en månad.


Från samma ställe som potatissalladen kommer idén till hummus på squash. Jag använde:

2,5 dl skalad och tärnad squash
0,8 dl tahini
0,6 dl citronjuice (ca 1 citron)
2 vitlöksklyftor
1/4 tsk salt
1,5 tsk mald spiskummin

Lägg allt i en matberedare och mixa slätt. Häll upp i en glasburk och låt stå en stund i kylskåp så att smakerna hinner utveckla sig.



Jag har också blandat en krämig dressing av lika delar tahini, olivolja och citronjuice + lite salt och pressad vitlök, och ringlat den över min sallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar