majsmat

majsmat

lördag 17 maj 2014

Vårig middag till majs ära

Jag tycker att maj är årets vackraste månad och det är också min födelsemånad, så det firar vi med en vårig middag. Jag lagade paj med nässlor och kirskål, nässelpesto, grillad bulgursallad, grillad sparris och serverade lufttorkad skinka till. Vi drack ginger beer, torr cider och ljust öl till maten.




Sparrisen knäckte jag av nedersta delen på (spara gärna och använd till sparrissoppa), gned in med olja och grillade (i grillpanna) runt om tills de fått fina grillränder och mjuknat något. Lägg upp på ett fat, ringla över olivolja, strö över lite flingsalt, hyvla över parmesanost och strö över rostade solrosfrön.


Det hela avslutades med min absoluta favoritefterrätt; Barrys cheesecake (från Anna Bergenströms kokbok "Annas mat") täckt av passionsfrukt och garnerad med harsyrans delikata blommor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar