majsmat

majsmat

torsdag 24 mars 2016

Chokladtryffelkaka med krämig chokladfrosting och hallon


Jag har längtat efter en bit riktigt lyxig chokladkaka med en krämig chokladfrosting på toppen. Efter att stött på receptet till och kommentarerna om den här chokladkakan utan mjöl och med mycket choklad var jag tvungen att prova - så klart i en komjölksfri variant. Och gott, mäktigt och chokladigt blev det. Speciellt nöjd är jag med frostingen och hallonen ger en fin, frisk kontrast. Kanske passar kakan till helgens påskfirande, varför inte med en marsipankyckling eller två på toppen istället för hallonen. Kakan ska räcka till 8-12 personer.

Till kakan:

170 g choklad, 70% kakaohalt
113 g kokosolja + lite till att smörja formen
149 g strösocker
1/4 tsk salt
1 msk starkt kaffe
1/2 tsk vaniljpulver
3 ägg
43 g kakao

Till frostingen:

1,25 dl krämig kokosgrädde, kylskåpskall
125 g choklad, 70% kakaohalt

Till garnering: 

frysta eller färska hallon

Sätt ugnen på 190 grader C. Smörj en 20-23 cm kak- eller springform med kokosolja och lägg en rundel av bakplåtspapper i bottnen. Skär chokladen i bitar. Smält choklad och kokosolja i en liten kastrull på svag värme. Lägg i en skål och rör ner socker, salt, kaffe och vanilj. Vispa ner äggen. Sikta ner kakaon och rör bara tills allt är blandat. Häll smeten i formen. Baka i 25 minuter. Det ska bildas en tunn skorpa och temperaturen i mitten ska vara 93 grader C. Ta ut och låt svalna i 5 minuter. Lossa kanterna med en mat- eller smörkniv och vänd sedan upp kakan på ett serveringsfat. Låt svalna helt.

Gör frostingen strax innan kakan ska serveras. Smält den hackade chokladen i en skål över vattenbad. Vispa kokosgrädden slät i en annan skål. Vispa ner den smälta chokladen i kokosgrädden.


Bred frostingen över den helt kalla kakan och garnera med hallon.


Kakan håller sig fint i kylskåp några dagar, men både den och frostingen blir hårdare, så det är bra att at ut resterna en stund innan de ska ätas upp.


Jag var också sugen på kanelbullar och provade det här receptet, med en begäran om att göra dem mer som danska kanelsnegler med kristyr (florsocker utrört i lite vatten) på toppen. Både sonen och mannen gav sitt godkännande till både chokladkakan och kanelbullarna.


4 kommentarer:

  1. Det ser godt ud. Må prøve det -dog ikke med kokosolie. Kokossmagen er ikke min favorit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är god! Vi åt de sista bitarna idag, som har legat någon vecka i frysen. Det går säkert fint med smör istället för kokosolja i kakan och kogrädde istället för kokosgrädde i glasyren!

      Radera
  2. Jag ska testa chokladkakan! =) Länken till bullarna fungerar inte.

    Jag har också svårt för kokossmaken så jag brukar använda kokosolja utan smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det - den är god, med eller utan kokossmak! Kollade länken och för mig fungerade den...

      Radera