majsmat

majsmat

söndag 24 maj 2015

Syrlig rädissallad


I helgen skördade vi de första små rädisorna från landet. Dem åt vi upp som en sallad tillsammans med en örtsmakande rösti, räkor, aioli och lite annat småplock.

Till salladen:

1 liten knippa rädisor med blast
1/2 avokado
saften från 1/2 citron
1/2 msk olivolja
flingsalt
nymald svartpeppar

Skölj rädisor och blast. Ta av blasten och strimla den grovt och lägg i en skål. Skär rädisorna i kvartar och lägg i samma skål. Skala och kärna ur avokadohalvan, skär i bitar och lägg ner i skålen. Tillsätt citronsaft och olivolja. Smaka av med lite flingsalt och svartpeppar. Blanda runt och servera direkt.


Inne har den första tomatblomman slagit ut, så nu får man leka bi och skaka plantorna ett par gånger i veckan. Sorten som är först ut heter Stupice. Kanske kan vi äta de första tomaterna om ett par månader, mot slutet av juli.


Ute blommar jordgubbsplantorna för fullt. Flera blommor strök med i nattfrosten för någon vecka sedan, så jag har gått och plockat av alla blommor som är svarta i mitten, för de kommer ändå inte ge några jordgubbar. Som tur var finns det många blommor och knoppar kvar.


Köksträdgården har jag bäddat in i gräsklipp. Speciellt bondbönorna ser fina ut. Däremot är kålplantorna mycket ynkliga och jag undrar om det blir något alls av dem. För säkerhets skull petade jag ner några nya frön idag, så jag hoppas att det blir någon kål i år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar