majsmat

majsmat

onsdag 13 maj 2015

Mjölkfri citronfromage


I år firar jag min dag i maj med makens hemgjorda sushi och gari, avokadoklyftor, ingefärsdricka och mjölkfri citronfromage som avslutning. I min mjölkfria variant har jag ersatt kogrädden med den fasta delen av kokosmjölk. Citronfromage är en av mina favoritefterrätter och även den med kokosgrädde är riktigt god.


För 4-6 portioner behövs:

4 gelatinblad
3 ägg
1 dl socker
rivet skal och saft från 1 liten ekologisk citron
1 burk kyld kokosmjölk, endast den fasta delen

Lägg gelatinbladen i blöt i rikligt med kallt vatten. Separera äggulor och vitor i två olika skålar. Tillsätt sockret till äggulorna och vispa vitt och pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt saft och fint rivet skal av citronen. Diska visparna noga och vispa sedan äggvitorna styva. Ta ur det fasta ur en burk kokosmjölk och lägg i en tredje skål. Vispa kokosgrädden så att den blir krämig och något mer luftig. Smält gelatinet försiktigt i en kastrull på spisen. Tillsätt det smälta gelatinet till äggulesmeten och rör runt. Rör ner äggulesmeten, lite i taget, i skålen med den vispade kokosgrädden. Vänd försiktigt ner den styvvispade äggvitan. Häll upp citronfromagen i små portionsskålar/glas eller i en större skål. Låt stå kallt i 3-4 timmar innan servering.

Jag garnerade min citronfromage med myntablad och de sista doftviolerna som jag hittade i skuggan av en buske.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar