majsmat

majsmat

torsdag 14 maj 2015

Kakor utan och regnbågsträdgården


Förra helgen experimenterade jag lite med att baka kakor utan komjölk, vetemjöl och vitt socker. Däremot var de fulla av gojibär och krispig kakaonibs. Kakorna blev kompakta och vid första tuggan funderade jag på hur lyckade de egentligen hade blivit. Vid andra tuggan tänkte jag att de nog skulle gå ner iallafall. Vid tredje tuggan bestämde jag mig för att jag skulle baka dem igen. De har fått tummen upp av tre andra personer, så helt illa blev det nog inte. Jag tycker att de fungerar perfekt som ett uppiggande mellanmål när jag jobbar långa dagar utomhus.

För 10 kakor behövs:

2 dl dadlar
1 dl havregryn
1/2 dl quinoamjöl
1/2 dl mandelmjöl
1/2 tsk fiberhusk
2 msk kokosolja
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
en nypa salt

1/2 dl gojibär eller russin
1/2 dl kakaonibs eller hackad mörk, mjölkfri choklad

Sätt ugnen på 175 grader C och klä en plåt med bakplåtspapper. Lägg dadlar, havregryn, quinoamjöl, mandelmjöl, fiberhusk, kokosolja, vaniljpulver, bakpulver och salt i en matberedare. Kör till en finfördelad massa, som håller ihop när man trycker ihop den mellan fingrarna. Om massan är väldigt torr kan man tillsätta 1 msk havre- eller mandelmjölk. Häll ut på bakbord eller i en ny skål. Blanda ner gojibär och kakaonibs (eller russin och hackad choklad). Rulla till en korv och dela den i tio bitar. Rulla varje bit till en kula och lägg ut på plåten. Tryck till bollarna så att de blir platta. Sätt in i ugnen och grädda i 12-15 minuter mitt i ugnen. Ta ut och låt svalna.


I helgen tror jag att det är dags att börja så ute i regnbågslandet. De första frön som hamnar i marken är mangolden Bright Lights, rödbetan Forono och salladssenapen Moutarde Rouge Metis. Dessutom ska jag flytta över självsådda plantor av ringblomma och gurkört.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar