majsmat

majsmat

fredag 6 november 2015

Juliga kola- och chokladbitar


Nu när dagarna blir kortare och det blir kallare utomhus börjar jag få julkänslor. Och så får jag lust att göra julgodis. Först funderade jag på att göra en mjölkfri variant av gräddkola eller knäck, men så ångrade jag mig och gjorde en kolaaktig botten täckt med choklad. Lite hackade gojibär på toppen för riktig julkänsla på hälften och andra halvan täckt med krossad lakrits, för att glädja maken. Lakritsen, som består av 100% ren lakrits, hittade jag på butiken vid Göteborgs botaniska trädgård när vi var och hälsade på moster M.


Jag gjorde godbitarna i en brödform med ungefärliga mått: 6,5 x 10 x 27 cm.

Till kolabottnen:

1 dl valnötter
1 dl cashewnötter
1 dl riven kokos
1 rågad dl dadlar
1 msk cashewsmör
1 msk lönnsirap
1/2 tsk vaniljpulver
en nypa salt

Till chokladtoppen:

50 g kokosolja
4 msk kakao
2 msk lönnsirap

Till garnering:

torkade gojibär och/eller lakrits

Klä formen med bakplåtspapper. Börja sedan med bottnen. Mixa först valnötter och cashewnötter tills finfördelade. tillsätt sedan kokos och dadlar och mixa igen tills finfördelat. Tillsätt slutligen cashewsmör, lönnsirap, vaniljpulver och en nypa salt och mixa tills det börjar bildas en klump. Tryck ut i den bakplåtspappersklädda formen. Gör sedan chokladtoppingen. Värm kokosoljan försiktigt i en kastrull eller i vattenbad. Blanda sedan ner kakao och lönnsirap och rör ordentligt så att det blir en jämn massa. Häll ut chokladen över bottnen. Hacka gojibären grovt och/eller krossa lakritsen lätt i en mortel och strö ut garneringen över chokladen.


Ställ in i kylskåp och låt stå  minst två timme innan kakan tas ut ur formen och delas till lagom munsbitar.



Förvara bitarna mellan bitar av bakplåtspapper i en glaslåda i kylskåpet. Njut direkt från kylskåpet tillsammans med en kopp te eller kaffe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar