majsmat

majsmat

tisdag 3 november 2015

Fröbröd


Jag har varit sugen på äggmacka på rågbröd. Jag åt ett par skivor av Kung Markattas rågbröd med solroskärnor, men då blossade psoriasisen upp. Omöjligt att veta om det var orsaken, men det skulle kunna bidra. Jag testade också att göra en mjölkfri variant av en glutenfri kavring, som blev god men lite döbakad och degig. Så här om dagen testade jag det här fröbrödet och det fungerar faktiskt utmärkt som ersättning för rågbröd - med en kärnig konsistens av alla frön och lite syrligt till och med. Jag följde receptet nästan helt, men tog lite mindre salt, bytte ut en halv dl av pumpakärnorna mot solroskärnor och nästa gång ska jag grädda brödet några minuter längre i den första omgången.

Till ett bröd behövs: 

2,5 dl pumpafrön, mixade till mjöl
1,5 dl pumpafrön, hela
2,5 dl quinoamjöl (kan bytas mot rismjöl)
2,5 dl mandelmjöl
1,5 dl solrosfrön
1 dl linfrön
3 msk fiberhusk
2 msk chiafrön
1,5 tsk salt
6 dl kokande vatten
kokosolja till att smörja brödformen

Sätt ugnen på 250 grader C. Sätt in en djup plåt i nedersta delen av ugnen och ett ugnsgaller på falsen över. Blanda alla torra ingredienser noga i en stor skål.


Häll över det varma vattnet och blanda noggrant. Smörj brödformen med kokosolja. Klicka ner degen i brödformen och använd en sked för att trycka ner degen ordentligt och jämna till ytan.


Sätt in brödet i ugnen och häll samtidigt en dl vatten i den djupa plåten under. Sänk värmen till 180 grader C. Grädda i 40 minuter (nästa gång testar jag nog med 50 minuter). Ta ut brödet och höj värmen till 200 grader C. Lossa brödet från formen - ta hjälp av en smörkniv om det behövs. Ta ut den djupa plåten och lägg in brödet igen, med den fuktiga botten uppåt. Grädda i ytterligare 15 minuter. Ta ut brödet och låt det svalna inlindat i en ren kökshandduk.


Till frukost i helgen åt jag två skivor fröbröd, den ena med majonnäs, sallat, lufttorkad skinka (leta efter en som bara innehåller skinka och salt) och ett par tomatklyftor och den andra med majonnäs, lite kaviar (men dijonsenap är också gott), skivat ägg, lite finskuren gräslök och örtsalt. Till frukosten hade jag också en skål drottningyoghurt och en kopp te (earl grey) med en skvätt havremjölk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar