majsmat

majsmat

tisdag 13 oktober 2015

Chiapudding med citron och ingefära


Nu plockar jag nog in de allra sista smultronen och amerikanska blåbären från trädgården.


Frosten har redan skadat många smultronblommor, så att de är helt svarta i mitten vid pistillerna. Och inte finns det många insekter kvar ute som kan pollinera de blommor som klarar sig undan frosten.


Till frukost gör jag ibland chiapudding och på senaste tiden har jag varit extra förtjust i en syrlig och frisk variant med mycket citron och ingefära. Det hela förbereds kvällen innan och sedan är det bara att ta fram, lägga på lite bär och äta på morgonen. Ibland när vi har mosade bär kvar frän helgens pannkaksfrukost åker de också med i burken. Jag gör oftast min pudding i en honungsburk med lock och tar med och äter på tåget på väg till jobbet.


Till 1 portion:

1 väl mogen banan
1 1/2 msk chiafrön
1 dl krämig kokosmjölk
1/2 dl vatten
finrivet skal av en 1/2 ekologisk citron
saften av 1 citron
1 msk russin
1 tsk färskriven ingefära eller 1 krm torkad, mald ingefära

Att toppa med på morgonen:
ca 1 dl blandade bär (blåbär, smultron, hallon, lingon, vinbär, hjortron, björnbär, jordgubbar i bitar)
eventuellt lite riven kokos

Dela bananen i små bitar. Tillsätt chiafrön, kokosmjölk och vatten och rör runt. Tillsätt resten av ingredienserna och rör runt igen. Sätt på lock och ställ in i kylskåpet. Ta fram på morgonen efter, rör runt och toppa med bär och kanske lite riven kokos.

Ibland gör jag en variant med smak av vanilj och blåbär istället för citron och ingefära, där vätskan är mandelmjölk och så någon matsked mandelsmör, lite vaniljpulver, kanske ersätta en halv matsked chiafrön med en halv deciliter havregryn och så ordentligt med färska eller frysta blåbär (eller andra bär) på toppen innan servering. Ibland ersätter jag vätskan (delvis) med havremjölk.


Smultronen har varit fantastiskt produktiva i år - och under lång tid. Blåbären i skogen har det också funnits rikligt av. Blåbären i trädgården har inte varit så många, men mycket goda och nästa år kanske buskarna har växt till sig. Jag och E byggde en nätbur runt buskarna i helgen, så att inte rådjuren ska beta ner riset under vintern.

Precis som all annan mat varierar jag frukosten efter tycke och tillgång. Bären, som har avlöst varandra under sommaren, har jag också haft på bovetepannkakorna och nu under hösten på min banan- och kokosgröt. Kanske tillsammans med lite lingonsylt, kokad på årets rikliga lingonskörd. Kanske toppad med lite mald kanel eller riven kokos. Eller varför inte lite mosade bär på banan- och äggpannkakor (1 banan + 1 ägg + 1 msk chiafrön mixat) stekta i kokosolja.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar