majsmat

majsmat

lördag 10 oktober 2015

Tomatskörd och citron- och tomatfisk


I helgen skördade jag alla tomater, gröna som rodnande, för nu tror jag att hösten och frosten är på väg på riktigt. Alla rodnande tomater hamnar på ett fat i matsalen, några får vara kvar på plantorna och hänger i källaren och resten av alla gröna tomater ligger i korgar i källaren - svalt men frostfritt.



Där hoppas jag att de ska mogna vartefter, precis som förra året.

Några av våra tomater har jag använt för att göra Lotta Lundgrens goda citronbakade fisk med tomat och basilika.


Till 3-4 personer:

420 g torskfilé
400 g små tomater
2 vitlöksklyftor
2 små ekologiska citroner
3 msk olivolja
en näve basilika
3/4 msk flytande  honung
3/4 tsk salt
svartpeppar

Sätt ugnen på 250 grader C grill. Halvera tomaterna. Tvätta och riv skalet av citronerna. Skiva vitlöksklyftorna fint. Strimla basilikabladen grovt. Rör ihop olivolja, citronskal, vitlök, honung och salt. Tillsätt tomater och basilika. Rör runt och häll sedan ut i en ugnsform. Salta och peppra fisken och lägg ut den på tomaterna. Skiva citronerna fint och lägg ut över fisken.


Sätt in i ugnen tills fisken är vit och fast, ca 15 minuter.


Servera med avorioris eller potatis och lättkokt broccoli eller en grönsallad.


Nu när frosten hotar tog jag en vända i köksträdgården för att plocka in det som inte skulle klara sig; tomater, squash, vaxbönor, rosenbönor, kronärtskockor, smultron, blåbär och så några ringblommor och solrosor att sätta i en vas och njuta av lite längre.



Dessutom la jag ut fiberduk över romansalladen, dillen, koriandern och de ännu små morötterna som jag sådde i slutet på sommaren. Hoppas lite på att allt ska kunna stå kvar ute i landet iallafall oktober ut.




Den första slängen av kyligt väder kom redan i slutet på september, där det från en dag till den andra gick från frodiga till väldigt ledsna squashplantor. Som tur var hade jag redan då plockat in de flesta vintersquash och de vita vita tefat, som nu ligger och pryder i fönsterkarmen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar