majsmat

majsmat

torsdag 30 april 2015

Tonfiskröra med gräslök


Det är så härligt att äntligen kunna gå ut i trädgården och plocka saker som kan ätas. Här är det bara gräslöken, men känslan är ändå fin. Tonfiskröra med gräslök på toppen blir en snabb lunch eller lätt middag.


1 burk tonfisk
1/2 dl majonnäs
1 liten rödlök
1 msk kapris (jag använde fläderbärskapris från förra året)
några stänk worcestershiresås och/eller tabasco
svartpeppar
en knippa gräslök
ett par citronklyftor
valfritt bröd (jag använde knäckebröd)

Finhacka rödlöken. Blanda tonfisk, majonnäs, finhackad rödlök och kapris. Smaka av med worcestershiresås/tabasco och svartpeppar. Fördela röran på brödet. Hacka gräslök och strö över. Pressa över lite citron. Ät.


Inne har jag sått squash, gurka och bönor + lite annat smått och gott. I år ska jag odla fyra olika squash; tre sorters sommarsquash (Genovese, Atena Polka, Custard White) och så favoriten av vintersquash från förra året (Red Kuri/Orange Hokkaido).


De andra förodlade plantorna växer. Kålen tycker jag dock fortfarande ser lite klen ut.


Ute kikar bondbönorna upp, bland alla självsådda ringblomsplantor.



Nyaste tillskottet i trädgården, två persikoträd (ett Riga och ett Frost), blommar så smått.


Bland krusbärsbuskarnas blommor jobbar en åkerhumledrottning flitigt med att pollinera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar