majsmat

majsmat

lördag 11 februari 2017

Kladdiga chokladmuffins med hallongömma


På fredagar har vi gruppmöte på jobber och då fikar vi ibland. Den här gången tog jag med mig chokladkladdiga muffins med en gömma av hallon - mjölkfria och glutenfria, men fulla av socker, så inget att njuta av var dag. Jag använde mig av mitt favoritrecept på chokladkaka och gjorde ett par justeringar för att göra muffins.

Till 9 muffins:

90 g mandelmjöl (ca 2 dl)
100 g strösocker (ca 1 dl)
30 g kokossocker (ca 0,5 dl)
20 g kakao (ca 0,5 dl)
2 msk malda chiafrön (jag mal i mixern)
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
2 ägg
50 g mandelmjölk (0,5 dl)
50 g kokosolja
9 frysta hallon

Sätt ugnen på 175 grader C. Ställ ut 9 muffinsformar av papper eller silicon i en muffinsplåt. Blanda mandelmjöl, socker, kakao, chiafrön, vanilj, bakpulver  och salt i en skål. Knäck i ägg och tillsätt mandelmjölken och vispa ihop till en smet. Smält kokosoljan och rör försiktigt ner den. Klicka ut smeten i de 9 formarna och tryck sedan ner ett hallon i mitten på varje form.


Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter, tills muffinsen puffat upp sig lite men inte är helt gräddade mitt i (de ska ju vara lite kladdiga!). Ta ut och låt svalna.


Förvara gärna i kylskåp till dagen efter, då de nästan är ännu godare. Men jag kunde inte hålla mig utan åt upp en direkt.



Jag håller på att experimentera med ett ljust glutenfritt surdegsbröd, som bakas i gjutjärnsgryta. Gårdagens experiment blev vackert och smakade bra, men blev lite för kompakt, så experimenterandet fortsätter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar