majsmat

majsmat

söndag 27 november 2016

Årets risgrynsgröt på kokosmjölk och mandelmjölk


Första advent har vi firat med risgrynsgröt med kanel och socker, en skiva av mitt surdegsbröd med senap och skinka och så en klyftad persimon. De har just mognat och hänger dignande på träden, som julgranskulor. Årets risgrynsgröt gjorde jag på mandelmjölk och kokosmjölk. Och jag trodde att jag gjorde en stor portion, som skulle ge riktigt med rester till risgrynspudding och kanske också ris a la Malta, men vi åt nästan upp allt. Jag gör risgrynsgröten klar i ugnen, så slipper man både risken att gröten kokar över och bränner fast i botten av kastrullen.

Jag använde:

3 dl avorioris (eller grötris om man har tillgång till det)
6 dl vatten
1 tsk salt
1 kanelstång
eventuellt 1 msk smör/kokosolja/margarin
8 dl sammanlagt av kokosmjölk och mandelmjölk (jag tog 2,5 dl kokosmjölk och resten mandelmjölk)

Sätt ugnen på 100 grader C. Mät upp ris, vatten och salt i en kastrull. Koka upp och låt koka 10 minuter på svag värme. Lägg sedan i kanelstången, mjölk och eventuellt fett.


Koka upp igen. Sätt sedan på locket och sätt in hela kastrullen i ugnen. Låt stå i ugnen ca 1 timme, lite kortare om man använder avorioris, tills riset är mjukt och mjölken har sugits upp. Sen är det bara att ta ut och servera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar