majsmat

majsmat

fredag 9 januari 2015

Färggrann sallad med färsbiffar


Både rotsaker och kål är så fina nu och jag har verkligen ett sug efter fräscha och färggranna kombinationer. Vad sägs om riven gulbeta och morot med mjölksyrade grönsaker, en majs-, squash- och quinoabiff (så fint att ha några vegetariska biffar i frysen), en klick keso, squashbröd och så en kiwi till efterrätt.


Men idag äter vi en färggrann sallad tillsammans med färsbiffar.

Till salladen använder jag:

1 litet vitt spetskålshuvud
1 liten gulbeta
1 orange morot
1 liten rödlök
1 liten grön broccolibukett (här skulle jag tagit ett par blad grönkål om jag haft det hemma)


Till dressingen använder jag:

1/2 avokado
1 1/2 msk äppelcidervinäger
1 msk dijonsenap
ett par msk vatten
salt och svartpeppar efter smak

Börja med dressingen. Kärna ur och skala avokadon. Lägg den tillsammans med vinäger och senap i en mixer eller skål och mixa slätt och krämigt. Späd med lite vatten till en tjock dressing. Smaka av med salt och peppar.

Fortsätt sedan med grönsakerna. Skala gulbeta, morot, rödlök och stammen på broccolin. Grovriv gulbeta, morot och broccolistammen (spara buketterna med blomknoppar). Lägg i en skål tillsammans med dressingen. Skär broccolins blombuketter i mindre bitar och lägg ner dem också i skålen. Finstrimmla spetskål och rödlök och lägg ner i skålen. Rör runt så att dressingen fördelar sig över grönsakerna. Ät direkt eller låt stå kallt en stund, så grönsakerna marinerar.


Vi äter färsbiffar till, smaksatta med vitlök och fläderbärskapris. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar