majsmat

majsmat

lördag 16 februari 2013

Nybakat bröd till helgfrukosten

Nybakat bröd till helgfrukosten är en av mina favoriter. Men vem orkar stiga upp jättetidigt för att röra ihop en deg som ska jäsa innan den kan bakas ut? Inte jag iallafall. Lösningen är att röra ihop degen kvällen innan och låta den jäsa långsamt i kylskåpet över natten. Jag utgår från det här fantastiska brödet. Rör ihop degen som vanligt. Täck bunken med plastfolie och ställ in i kylskåpet och låt stå och jäsa långsamt över natten. Jag har provat att använda kall degvätska, men tycker inte att jäsningen kommer igång ordentligt då, så jag använder fingervarm som vanligt. På morgonen, sätt på ugnen och baka ut och grädda som vanligt.

Servera gärna bröden tillsammans med apelsin- och morotsmarmelad och en kopp te.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar